voeding en brein diètist Monique Kuiper

In mij praktijk zie ik vaak mensen met darmklachten en depressies. Tot een aantal jaar geleden had ik de linkt tussen deze twee klachten niet kunnen leggen. Mijn moeder gaf mij het boek “De Mooie Voedselmachine’, gewoon leuk wat leesvoer. Hierdoor ben ik mij gaan verdiepen in dit orgaan.

Darmen en het brein zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dat zit zo; De darm bevat enorm veel zenuwen en een heel arsenaal aan verschillende signaalstoffen, isolatiematerialen voor zenuwen en soorten bekleding. Er is maar één ander orgaan dat ook zo’n grote verscheidenheid bezit: de hersenen. Het zenuwstelsel van de darm wordt daarom ook wel darmhersenen genoemd, juist omdat het zo groot is en in chemisch opzicht al even complex. Het is dus ook niet zo gek dat we veel gevoelens die we hebben in ons buik voelen denk aan vlinders in je buik, angst  en stress.

Een van deze signaalstoffen is Serotonine .Serotonine is een stof die ons een geluksgevoel oplevert, het is ook een boodschapperstof en betrokken bij het doorsturen van boodschappen van de hersenen naar de darmen. Het grootste gedeelte van onze serotoninevoorraad bevind zich in de darmen. Bij een goede werking levert serotonine je dus dat gelukgevoel op, maar bij een verstoring raak je eerder depressief.

Wetenschappers komen er steeds meer achter dat de gezondheid van onze darmen het brein kunnen beïnvloeden. Het immuunsysteem die die voor een groot gedeelte in de darmen manifesteren en de nervus vagus ( grote zenuw van darm naar brein) spelen hierbij een grote rol.

We komen er steeds meer achter dat er een connectie is tussen de hersenen en de darmen, maar nog niet zo lang weten  we ook dat de communicatie beiden kanten opgaat. Dus niet alleen van hersenen naar de darmen, maar ook van de darmen naar de hersenen.

Het wordt eigenlijk steeds duidelijker hoe belangrijk je darmen zijn. Voor je hersenen en ook voor je andere organen. Als de darmflora uit balans is geraakt kan dat samenhangen met allerlei aandoeningen en (net beschreven in deze tekst) allergieën. Goede en gezonde voeding is de eerste stap richting gezonde darmen. Je darmen spelen een hoofdrol voor je gezondheid en je hele welzijn. Maar wat kun je nu doen om je darmen in optimale conditie te houden?

1.     Vermijden van stress . De darm krijgt via zogenoemde sympathische zenuwvezels door dat er sprake is van een noodtoestand en dat hij deze keer wel moet luisteren, met als gevolg dat hij tijdens de vertering energie bespaart, minder slijmstoffen produceert en zijn eigen doorbloeding vermindert.

2.     Voldoende beweging, dit is belangrijk voor een goede darm werking en vermindert stress.

3.     Gezonde voeding. Een darm  heeft genoeg vezels, vocht, vetten, vitamines en minarelen voor optimale werking. Primaire werking van de darm is het opnemen van voedings stoffen en het immuunsysteem.   

4.     Probiotica ( let op geen Jakult) wetenschappelijk bewijs is er minimaal, maar ik zie in de praktijk dat hiermee goed vooruitgang geboekt kan worden. Goede darmbacteriën= verminderen slechte darmbacterieën = een blije darm

Mocht je twijfelen of je genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt? Wil je weten wat je met  voeding kunt doen bij darmproblemen, zoals een opgeblazen gevoel, obstipatie of diarree? Of heb je juist een depressie en denk je, na het lezen van dit stuk dat het met je darmen te maken zou kunnen hebben? Neem dan contact met ons  op.

Maak direct een afspraak